Galeri

İyiki Doğmuşsun Aysel Gürel

7 Şub

Aysel Gürel

Gönül Aysel Gürel (d. 7 Şubat 1929, Denizli – ö. 17 Şubat 2008, İstanbul), Türk söz yazarı ve tiyatro oyuncusu.

Sinema oyuncusu Müjde Ar ile sinema ve tiyatro oyuncusu Mehtap Ar’ın annesi olan söz yazarı Aysel Gürel, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi bölümü mezunu olup, şarkı sözü yazarlığının yanı sıra edebiyat öğretmeni, tiyatro oyuncusu ve şairdi.

7 Şubat 1928’de Denizli’de dünyaya geldi. Babası Ali Rıza Gürel, savcıydı ve dönemin saygın isimlerinden biriydi. Çocukluğu Cumhuriyet’in ilk yıllarında dört katlı bir Rum konağında geçen Gürel’in ailesi kültüre ve sanata büyük önem veriyordu. Gürel çifti Cumhuriyet balolarının da vazgeçilmez isimlerindendi. Babasının görevi dolayısıyla daha sonra Trabzon’a taşındılar. Aysel Gürel sanat dünyasına ilk adımını henüz 15 yaşındayken Trabzon Halk Evi’nde attı. Daha sonra kendisiyle yapılacak olan bir röportajda konuyla ilgili olarak şunları söyleyecekti:

” İlk kez Romeo ve Jüliet’te Jüliet’i oynadım. On beş yaşındayım. Trabzon Halk Evi’nde muazzam etkinlikler olurdu. Orta sondaydım, devlet tiyatrosu oyuncusu Talat Gözbak askerliğini yapmak üzere oraya gelmişti. Ağzında piposu, şal yakalı yeşil kıyafeti, başında fötr şapkasıyla çok şık bir adamdı. Halk evinin kapısına “Oyun oynanacak kız aranıyor” diye ilan astılar. Hemen koştum. Talat Bey bana baktı, çok sıskasın dedi. Ama başka müracaat eden olmadığı için ben oynamak zorunda kaldım. Trabzon’daki bir kiliseden sinema yapılmıştı, orada sahne aldık. Civardaki bütün valiler, Erzurum, Giresun valisi, hepsi geldiler. Ertesi gün yerel gazetelerde “memleketimizin medarı iftiharı bir genç kız neşet etti” diye yazıldı. Babam da “Kimmiş bu çocuk, aferin” dedi.

Lise yıllarında da oyunculuk tutkusu devam eden Gürel, klasik tiyatro eserlerinin sahne uyarlamalarında rol aldı. Bir oyununda İsmet İnönü de izleyicilerden biriydi. Zaman içinde oyunculuk sevgisi yerini edebiyata ve şiire bıraktı. Ahmet Hamdi Tanpınar, Faruk Nafiz Çamlıbel, Ahmet Haşim, Pablo Neruda’dan etkilenen Gürel, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi bölümünü kazandı. Mezuniyetinin ardından edebiyat öğretmeni olarak görev yapmaya başladı. Bir süre sonra gazeteci Vedat Ebrem’le hayatını birleştirdi. 21 Haziran 1954’te ilk çocukları Müjde Ar, gerçek adıyla Kâmile Suat Ebrem dünyaya geldi. 1957 yılında Gürel ikinci çocuğuna yedi aylık hamileyken eşinden boşandı. Mehtap Ar’ın doğmasıyla birlikte iki kızıyla birlikte kendisini zorlu bir yaşam mücadelesinin ortasında bulan Gürel, bilinen marjnal tavırlarının aksine oldukça disiplinli bir anneydi. Kızlarını yetiştirirken kendi doğrularını farklı yollarla onlara göstermeye çalışan sanatçının anneliğiyle ilgili olarak Müjde Ar şunları söyleyecekti:

” O zaman çok kızıyor, utanıyordum. Ama şimdi bütün yaptıklarını takdir ediyorum ve saygıyla karşılıyorum. Davranışlarında yerleşik toplumsal normlara, etrafımızda süren ikiyüzlülüklere karşı bir protesto, bir dürüstlüğe çağrı var hep. Annem olağanüstü zeki bir insandır. Her şeyi bilinçli yapıyor ve bence az bile yapıyor”.

İki kızını tüm zor koşullara rağmen başarılı bireyler olarak yetiştiren, bu dönemde hayatına hiç erkek almayan, oldukça mazbut bir hayat süren Gürel, yemek parasını denkleştirmekte zorluk çekiyor ancak çocuklarına da edebiyat sevgisini aşılamak için çaba gösteriyordu. Çünkü kızlarının kitap okuması, doğru ve yeterli beslenmeleri kadar önemliydi sanatçı için.

Aysel Gürel kendisini şöyle tanımlar; İki ayrı Aysel Gürel var. Biri perukasını takar, makyajını yapıp delimtrak hareketlerle ilgi çeker ve lafı patlatır. Sabah kalktığında kapıyı çekip Amerika’ya gidebilecek bir Aysel. Bağımsız, özgür bir kadın. Diğeri de öğretmen kimliğinde, kültürlü; bunu çekinmeden söylüyorum,çünkü kültür Türkiye’de tamamen dibe vurdu. Alfabeyi okuyana, internetin başına oturup yazan çizene ne kültürlü diyorlar. Kültür sonsuza kadar okumaktan geçer.

Hatice Özbay’a verdiği röpörtajda şarkı yazmaya nasıl başladığını şöyle anlatmıştır:

“Sekiz yaşımda. Çorum’daydık, babam bana bir kuzu aldı. Gezip dolaşan bu varlığın bir ismi olması lazım dedim ve ona Mido diye isim koydum. Annelerimiz bize ninni söylüyor, bu kuzunun niye ninnisi ve şarkısı olmasın dedim. Ona şarkı yaptım ve besteledim de. İlk sözüm ve bestemdir ‘Mido’.”

Boğaziçi Üniversitesi Sabahattin Ali yarışmasında ‘Ben Şair Aysel Gürel Nasılım?’ başlığıyla tez konusu olan sanatçı, bu konuyla ilgili şunları söylemiştir:

” Evet bu sene Boğaziçi Üniversitesi’nde Sabahattin Ali yarışmasında Araştırma Görevlisi Veysel Öztürk’ün tezi birinci oluyor ve konusu“Ben Şair Aysel Gürel, Nasılım?” Üniversitelerde ders olarak anlatıyorlar beni. Bu çok güzel tabi… Benim şiirim “Firuze” ile Dıranas’ın “Fahriye Abla”sını ve Turgut Uyar’ın “Yalnız Dürdanecik”ini, satır satır, harf harf karşılaştırmış ve sonunda şunu yazmış Veysel Öztürk, “Şairin bir kaderi varsa ve bu kader daha çok gönüllü bir sürgünlükse Aysel Gürel’in patlayan flaşlar ve sürekli gülümseyen yüzünün arkasında bir şairin sürgünlüğünün olduğu açık. Görünüşün çok şey, kimi zaman “her şey” olduğu bir toplumda şiir sevenlerin kıymet verdiği sürgünlük halinin kendisini görünüşün ötesinde de gösterebileceğini görmemiz gerekiyor…” “…Bir yandan da Ayselimiz Gürelimiz’in pastel saçları, ağır makyajı, pembe gözlükleri ve püsküllü kıyafetleriyle objektiflere fırlattığı o “cartlak” bakışı anımsayın. İlk resimlerle son resim arsında aslında “şairlik” bakımından o kadar büyük bir fark yok. Şimdi bu ülkede İsmet Özel şairde Aysel Gürel Değil mi?” Ben Aysel Gürel olarak bunu söylemek zorundayım, bunları ben yazmadım, bu ödül alan bir tez konusu. Bunları Veysel Öztürk yazdı.”

Şarkıları arasında dillerde marş olan Firuze, Ünzile, Yalnızca Sitem, 1945, Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam, Değer mi, Sır, Yolun Başı, Sarıl Bana, Ateşle Barut, Zor Kadın, Aşk, Yanarım, Vur Yüreğim, Abone, Zorba Aşk, Dönmeyeceğim, Ayrıldık İşte, Son Dua, Gençlik Başımda Duman (Ateş Böceğim), Bilmem Hatırladın Mı?, Deli Balım, Yörük Yaylası, Arabesk bulunuyor.

1994 yılında Popstar ve yetenek yarışmalarının atası sayılabilecek Davul Show isimli programda jüri üyeliği yapmıştır.

Şiir Şimdi ve Senin İçin Sana Değil isimli iki de kitabı bulunan Gürel, birçok filmde rol aldı.

Bendeniz Aysel dizisinde de rol alan Aysel Gürel, son olarak Aysun Kayacı ile birlikte bir meşrubat firmasının reklamında rol almıştı.

Yonca Evcimik’in seslendirdiği, Türk pop müziğinde yeni bir çağı başlatan Abone şarkısının söz yazarıdır.

Sezen Aksu’nun seslendirdiği; Ünzile, Firuze, Sen Ağlama ve Sitem gibi klasikleşmiş şarkıların sözleri de Aysel Gürel’e aittir.

2008 yılı başlarında rahatsızlığı sebebiyle hastaneye kaldırıldı ve geçirdiği ağır bronşit sonucu ciğerlerinde meydana gelen kanama ve karaciğer yetersizliği sebebiyle vefat etti.

Aysel Gürel, ölmeden önce de Türk kadınlarına şu mesajı veriyordu: “bilsinler ki ben 79 yaşıma kadar çalıştım ve dimdik ayaktayım. Hiç durmadan çalıştım.Çalışmak ve ayakta kalmak güç ama ben başardım, tüm kadınlar da başarabilir.Türk kadınlarına bu örnek olsun. Çalışmaktan yılmasınlar.”

Aysel Gürel ölmeden önce de ‘Gençlere sahip çıkın, onların elinden tutun’ dedi.

Aysel Gürel 17 şubat 2008 pazar günü 16.25’de 79 yaşında hayata gözlerini yumdu.

Sanat ve siyaset dünyasından geniş katılımlı bir cenaze töreninin ardından,Zincirlikuyu Mezarlığı’na alamet-i farikasi olan renkli perukları ve kalın çerçeveli kırmızı gözlükleri ile defnedildi.

Aysel gürel anısına sevdiği sanatçı dostları ve kızlarının iş birliğiyle Çınar adlı albümü ortaya çıkmıştır.

Sanatçı başrollerini Şener Şen ve Müjde Ar ‘ın oynadığı Arabesk filminin ve Ağır Roman filmlerinin şarkılarını da yazmıştır. Arabesk filminde Şener Şen’in taverna şarkıcısı rolünde söylediği “Salla Salla” isimli şarkı daha sonra Sezen Aksu’nun Işık Doğudan Yükselir albümünde Rakkas olarak yer almıştır.

Başrollerini Şener Şen ve Lale Mansur’un oynadığı Amerikalı (1994) filminin , başrollerini Türkan Şoray’ın oynadığı Gözlerinde Son Gece (dizi müziği 1996 yılında Zerrin Özer tarafından seslendirilmiştir) ve başrollerinde Aydan Şener ‘in oynadığı Gölge Çiçeği (2000) dizisinin şarkılarına imza atmıştır.

İlk kez 1991 yılında söylenen “Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam” isimli şarkısı, 2006 yılının Mesam’dan en çok telif ücreti kazanan şarkısı olmuştur.

Aysel Gürel’in henüz yayınlanmamış 30.000 şiiri bulunmaktadır. Eserlerini Türkiye’de birçok sanatçı seslendirmiştir. Sanatçının katkısı olan ve 1 milyondan fazla kopya satan sanatçılar ve albümleri şöyledir:

  1.     Ajda Pekkan – Ajda 90 (1990)
  2.     Nilüfer – Bir Selam Yeter (1985)
  3.     Nilüfer – Esmer Günler (1988)
  4.     Nilüfer – Yine Yeni Yeniden (1992)
  5.     Nilüfer – Ne Masal Ne Rüya (1994)
  6.     Nilüfer – Nilüfer’le (1997)
  7.     Burcu Güneş – Tılsım (2001) ve Ay Şahit(2004) [1]
  8.     Sezen Aksu – Firuze (1982)
  9.     Sezen Aksu – Sen Ağlama (1985)
  10.     Sezen Aksu – Git (1986)
  11.     Sezen Aksu – Sezen Aksu 88 (1988)
  12.     Sezen Aksu – Sezen Aksu Söylüyor (1989)
  13.     Sezen Aksu – Deliveren (2000) ve Şarkı Söylemek Lazım (2002)
  14.     Sezen Aksu – Gülümse (1991)
  15.     Zerrin Özer – Dünya Tatlısı (1989)
  16.     Zerrin Özer – İşte Ben (1990)
  17.     Zerrin Özer – Bir Zerrin Özer Arşivi (2000)
  18.     Zerrin Özer – Kırmızı (1985) ve Dayanamıyorum (1987)
  19.     Gökben – Severken Yoruldum (1989)
  20.     Hakan Peker – İlla Ki (2000)
  21.     Hakan Peker – Camdan Cama (1989)
  22.     Hakan Peker – Ammavelakin (1994)
  23.     Yonca Evcimik – Abone/Dansçı (1990)
  24.     Tayfun – Hadi Yine İyisin (1992)
  25.     Ozan Orhon – Oldu Mu Şimdi? (1991)
  26.     Sertab Erener – Sakin Ol (1992), Sertab (1999) ve Turuncu (2002)
  27.     Aşkın Nur Yengi – Hesap Ver (1992)
  28.     Muazzez Ersoy – Nostalji 7-8-9 (1999)
  29.     Coşkun Sabah – Ağlamak İstiyorum / Anılar (1989)
  30.     Coşkun Sabah – Benimsin (1987)
  31.     Coşkun Sabah – Hatıram Olsun
  32.     Coşkun Sabah – Coşkun Sabah Özel Konseri (1988)
  33.     Sinan Özen – Kar Tanesi (1991)
  34.     İzel Çelik Ercan – Özledim (1992)
  35.     Nalan – Of Aman (1994)
  36.     Selda Bağcan – Ziller Ve İpler – Akdeniz Şarkıları (1992)
  37.     Bülent Ersoy – Suskun Dünyam (1985)
  38.     Harun Kolçak – Beni Affet (1991)
  39.     Asya – Asya I (1994) ve Asya – Asya 2 (1996)
  40.     Sibel Can – Bir Güneş Batışında (1991)
  41.     Nükhet Duru – Sevda (1986)
  42.     Atilla Kaya – Tavernada Virtüöz (1989)[2]
  43.     Tarkan – Sevdanın son vuruşu (2010)

Sanatçı bu alanda tartışmasız bir rekor sahibidir.[3][4][5]

Haziran 2006’da Rolling Stones müzik dergisinde şu satırlarla kendisine yer verilmiştir:

Kendisine Deli Olma İzni Verdi
Megalomaniyi komik efekt uğruna kullanmanın kıdemlilerinden biri. Ayrıca üstü başı ve makyajındaki groteskliğin hakkını verecek edepsizliğe ve cüretkarlığına mana katacak sanatsal yeteneğe sahip (Türkiye’de az rastlanan bir durum ne de olsa).Onun bir deliden çok, kendine deli olma izni vermiş biri olduğu söylenebilir. Bir kez adın deliye çıktıktan sonra,yap yapabildiğini… Aysel Gürel de tam olarak bunu yapıyor. Sakıncası yok; “deli ayağına” da olsa buralarda başka kimse onun kadar direkt konuşmuyor…

Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Aysel_G%C3%BCrel

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: